Περιεχόμενα
(για ηλεκτρονικά κείμενα κλικ για
μετάβαση στον τίτλο ή στην κορυφή της
σελίδας): 1.
Εισαγωγικές πληροφορίες και
παρατηρήσεις. 2. Επιστημονική
συζήτηση και πολιτικός ορθολογισμός.
3. Διεθνής
ομάδα ειδικών, η τελική έκθεση και
δημόσια επιστημονική συνηγορία
[Ολόκληρη
η έκθεση
των εμπειρογνωμόνων -
και η πρωτότυπη στα αγγλικά]
1.
Εισαγωγικές πληροφορίες και
παρατηρήσεις
Επισυνάπτω το
κείμενο με τίτλο «Πλαίσιο
αρχών για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση
του Κυπριακού με γνώμονα το Διεθνές
και Ευρωπαϊκό Δίκαιο» («A principle basis
for a just and lasting Cyprus settlement in the light of
International and European Law»). Είναι αποτέλεσμα
συλλογικής προσπάθειας που άρχισε το
καλοκαίρι του 2004 και ολοκληρώθηκε
αρχές Φθινοπώρου του 2005 (σημειώνεται
ότι τα κείμενα είναι επίσης
αναρτημένα στην ηλεκτρονική
διεύθυνση http://www.ifestos.edu.gr/32.htm).
Η προσπάθεια
αυτή άρχισε στο πλαίσιο της «Επιστημονικής
Επιτροπής» που
δημιουργήθηκε από το Σωματείο «Πανελλήνια
Επιτροπή για Ευρωπαϊκή Λύση στην
Κύπρο» που ιδρύθηκε το 2004. Η «Επιστημονική
Επιτροπή» αποτελείται
από τον προεδρεύοντα Ομότιμο
Καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου
Γιώργο Κασιμάτη και μέλη τους
Καθηγητές του Παντείου
Πανεπιστημίου Στέλιο Περράκη,
Παναγιώτη Ήφαιστο και Χριστόδουλο
Γιαλλουρίδη και τον Περικλή Νεάρχου,
πρώην σύμβουλο επί διπλωματικών
θεμάτων του Πρωθυπουργού Ανδρέα
Παπανδρέου. Με την Επιστημονική
Επιτροπή, επίσης, συνεργάστηκαν τα
μέλη του «Διεθνούς Συνδέσμου για
την προστασία των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων στην Κύπρο».
Στην συνέχεια, η «Πανελλήνια
Επιτροπή για Ευρωπαϊκή λύση στην
Κύπρο» συγκάλεσε το «Διεθνές
Συμβούλιο εμπειρογνωμόνων για
Ευρωπαϊκή λύση του κυπριακού» την
τελική έκθεση του οποίου και
επισυνάπτω. Λεπτομερέστερα κείμενα
που παρουσιάστηκαν ως εισηγήσεις
στην φάση της επεξεργασίας του
τελικού επιστημονικού πορίσματος
έχουν ήδη δημοσιευτεί στον τύπο και
πολλές από αυτές αναρτήθηκαν στην
ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ifestos.edu.gr/20.htm
.
Εξαρχής,
κύριος σκοπός ήταν ο περιορισμός των
συζητήσεων περί το κυπριακό σε
αυστηρά επιστημονικά πλαίσια που θα
αποσύνδεαν την ανάλυση του σχεδίου
Αναν και τις συζητήσεις για την λύση
του κυπριακού ζητήματος από
ιδεολογικά, πολιτικά, κομματικά και
εθνικά κριτήρια και που θα παρήγαν
αντικειμενικές εκτιμήσεις συμβατές
με το υποχρεωτικό νομικό κεκτημένο
του διεθνούς δικαίου και του
ευρωπαϊκού δικαίου. Ο
προσδιορισμός αντικειμενικών
κριτηρίων είναι εφικτός επειδή η
Κυπριακή Δημοκρατία είναι μέλος του
ΟΗΕ και της ΕΕ. Τόσο η Κυπριακή
Δημοκρατία, επίσης, όσο και όλα τα
υπόλοιπα εμπλεκόμενα κράτη
δεσμεύονται από τις Υψηλές Αρχές του
διεθνούς δικαίου, από τους
Καταστατικούς Χάρτες των διεθνών
οργανισμών στους οποίους
συμμετέχουν και από τις διεθνείς
συμβάσεις που αφορούν τα ανθρώπινα
δικαιώματα, τα εγκλήματα πολέμου και
τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.
Αυτό το πλέγμα
σχέσεων και νομικών δεσμεύσεων
δημιουργεί για όλα τα εμπλεκόμενα
κράτη και για τους αξιωματούχους
διεθνών θεσμών -όπως ο ΓΓ του ΟΗΕ, οι
πολιτικοί ηγέτες της Ευρώπης και οι
Επίτροποι της ΕΕ- ένα απολύτως
δεσμευτικό κανονιστικό πλαίσιο
(κατά το πλείστον πλήρως
ενσωματωμένο στην ενδοκρατική
δικαιοταξία των εμπλεκομένων κρατών).
Στο σημείο αυτό, ακριβώς,
τονίζεται η διάκριση μεταξύ του
δεσμευτικού νομικού πλαισίου που
δημιουργούν οι διεθνείς συμβάσεις
και ζητημάτων που αφορούν ασαφείς
γενικές αρχές διεθνούς δικαίου,
οι οποίες ενόσω υπάρχουν αίτια
πολέμου θα βρίσκονται υπό την αίρεση
της ισχύος. Η Κύπρος
και η Ελλάδα κατά την διάρκεια της
περιόδου 2001-2005, ακριβώς, διέθεταν
πολύ μεγαλύτερα περιθώρια πρόταξης
θεμιτών, νομίμων και νομιμοποιημένων
αξιώσεων εφαρμογής της διεθνούς
νομιμότητας. Τόσο οι πολιτικοί
επιστήμονες όσο και οι πολιτικοί
ηγέτες οφείλουν να γνωρίζουν την
διεθνή νομιμότητα και να την
προτάσσουν. Εν τούτοις οι πλείστοι
δεν το έπραξαν! Γιατί άραγε;
2.
Επιστημονική συζήτηση και πολιτικός
ορθολογισμός
Στον λεγόμενο
ελληνικό επιστημονικό διάλογο των
τελευταίων δεκαετιών, όταν κάποιος
ανέλυε τους τομείς της διεθνούς ζωής
που επηρεάζονται από τις σχέσεις
ισχύος, συνήθως εισέπραττε
ανοίκειους χαρακτηρισμούς άσχετους
με την ουσία των αναλύσεων του [Για το
κατά πόσο τέτοιες άθλιες «δολοφονίες
(επιστημονικών) χαρακτήρων»
ενδέχεται να υποκινούνταν από έξωθεν
κριτήρια και συμφέροντα -σύνηθες σε
κοσμοθεωρητικά αδύναμα και πολιτικά
εξαρτημένα κράτη- το αφήνω στην κρίση
του καθενός. Πολλοί
«επιστημονικοί» ρύποι έχουν
εκτοξευθεί, πάντως, από ένα ευρύ
φάσμα αναλυτών του ακαδημαϊκού και
δημοσιογραφικού χώρου της Ελλάδας
και του εξωτερικού -συνήθως
ξεπεσμένων κοσμοπολίτικων και/ή
διεθνιστικών πεποιθήσεων που
δημιουργούν προκαταλήψεις
υπονομευτικών του επιστημονικού
στοχασμού- οι οποίοι
για ποικίλους λόγους δεν κατανοούν ή
δεν θέλουν να κατανοήσουν την βασική
δομή του κόσμου όπως θεμελιώθηκε
οντολογικά τους τελευταίους αιώνες.
Μερικοί από αυτούς με ιδιαίτερο και
με λογικούς όρους ανεξήγητο
φανατισμό υποστήριξαν μανιωδώς το
σχέδιο Αναν. Το σχέδιο αυτό, εν
τούτοις, αναμφίβολα εμπεριέχει την
πιο αντιπροσωπευτική εκδοχή των
διεθνοφασιστικών και νεοαποικιακών
αξιώσεων στο κατώφλι του 21ου αιώνα.
Το σχέδιο Αναν όχι μόνο αποτελεί
προϊόν αναθεωρητικής-ηγεμονικής
χρήσης της ισχύος αλλά επιπλέον παραβιάζε όλα
τα κεκτημένα του πολιτικού και
νομικού πολιτισμού στις διακρατικές
σχέσεις. Ερωτώ: Πως
πρέπει να κρίνει κάποιος τους
υποστηρικτές αυτού του
διεστραμμένου σχεδίου, ιδιαίτερα
τους φανατικούς και διαχρονικά
αμετανόητους;
Ένα τέτοιο
σοβινιστικό και διεθνοφασιστικό
κείμενο νομικά παράνομο και πολιτικά
αθέμιτο δεν θα μπορούσε να
εφαρμοστεί παρά μόνον αν οι ίδιοι οι
ενδιαφερόμενοι το αποδέχονταν
ψηφίζοντάς το, γεγονός που εξηγεί τις
πρωτοφανείς αφόρητες πιέσεις των
ηγεμονικών δυνάμεων και των ντόπιων
νεροκουβαλητών -βλ. <
http://www.ifestos.edu.gr/26.htm
>
και http://www.ifestos.edu.gr/27.htm
-
επί των κυπρίων από το 2001 μέχρι το
2005. Με αναλύσεις που
αγγίζουν τα όρια της «επιστημονικής
παραπληροφόρησης» για
το περιεχόμενο του σχεδίου αυτού,
με πολιτικούς εξαναγκασμούς,
με τελεσίγραφα και με εκβιαστικά
διλήμματα επιχειρήθηκε ο
εξαναγκασμός της κυπριακής λαϊκής
κυριαρχίας, χωρίς εν τούτοις
αποτέλεσμα, επειδή το
ένστικτο επιβίωσης και ο
ορθολογισμός της κυπριακής
κοινωνίας οδήγησε στην συντριπτική
καταψήφισή του στις 24 Απριλίου 2004.
Κατά την εκτίμησή μου, οι πιο πάνω
στάσεις υπέρ του διεστραμμένου αυτού
σχεδίου, αν δεν πρόκειται για απόλυτη
εθελοτυφλία ή απόλυτη αγραμματοσύνη,
φανερώνουν την πραγματική
κοσμοθεωρητική ταυτότητα όσων κατά
καιρούς ενδύονται «ιδεαλιστικούς», «μετριοπαθείς»
και «ειρηνόφιλους» μανδύες για να
επισκιαστεί η πραγματικότητα, δηλαδή
η συμφέρουσα για την εκάστοτε
επικυρίαρχη-ηγεμονική δύναμη
υπονόμευση των θεσμών ελευθερίας των
κυρίαρχων κοινωνιών (δηλαδή, η
υπονόμευση των κρατικών δομών που εξ
ορισμού αποτελούν τον κύριο στόχο
των αλληλένδετων ηγεμονικών,
διεθνιστικών και κοσμοπολίτικων
παραδοχών όλων των αποχρώσεων). Όσοι
ενέχονται φανερώθηκαν και εκτέθηκαν
παντοτινά και ανεπανόρθωτα.
Οι πολιτικοί επιστήμονες είναι
επιστημονικά ασυγχώρητοι εάν δεν
διακρίνουν την
κατάφωρη παραβίαση της διεθνούς
νομιμότητας και οι πολιτικοί ηγέτες
που δεν την γνωρίζουν ή αμελούν να
την επικαλεστούν επιδεικνύουν
μεγάλη πολιτική ανευθυνότητα
επειδή δεν την προτάσσουν για να
στηρίξουν τα νόμιμα, θεμιτά και
νομιμοποιημένα συμφέροντα της
κοινωνίας που αντιπροσωπεύουν. Σε
κάθε περίπτωση, εξ αντικειμένου, η
πλειονότητα της μεγάλης μάζας των
καλοπληρωμένων ειδικών του διεθνούς
δικαίου, του συνταγματικού δικαίου,
των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του
ευρωπαϊκού δικαίου στην Ελλάδα και
στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν εκπλήρωσαν
το δεοντολογικά υποχρεωτικό γι
αυτούς έργο ακριβούς και
αντικειμενικής αναζήτησης της
επιστημονικής αλήθειας αναφορικά με
το κρίσιμο αυτό ζήτημα που αφορά την
ανθρώπινη ελευθερία, την
περιφερειακή σταθερότητα και την
διεθνή ειρήνη. Πολλοί σιώπησαν,
αρκετοί προτίμησαν να επιδίδονται σε
«επιτήδεια ουδέτερα αναμασήματα»
άσχετων και ανούσιων ιδεών για «μεταεθνικούς
κόσμους» των οποίων η Κύπρος θα
αποτελούσε πειραματόζωο και άλλοι
προσχώρησαν στο ολισθηρό πεδίο της
πολιτικής προπαγάνδας και των
ιδεολογικοπολιτικών εκλογικεύσεων
υπέρ ενός εξ αντικειμένου
διεθνοπολιτικά εγκληματικού και
επιστημονικά διεστραμμένου σχεδίου
αμιγούς νεοαποικιακής έμπνευσης.
Όσον αφορά το ευρωπαϊκό
κεκτημένο πιο συγκεκριμένα, θα
πρόσθετα με νόημα πως μια μεγάλη «στρατιά»
«ειδικών για τα ευρωπαϊκά» δεν
μπορεί να περιορίζεται μόνο στην
είσπραξη τεράστιων χρηματοδοτήσεων
επιστημονικά ασήμαντων ζητημάτων
και την χρήση βαρύγδουπων τίτλων ή
την συχνότατη συμμετοχή σε
πλουσιοπάροχα συνέδρια όπου
αφθονούν οι πολυτέλειες αλλά
σπανίζουν οι επιστημονικού
χαρακτήρα αναλύσεις. Τα μέλη αυτής
της «στρατιάς» που κινδυνεύει να
γίνει πλέον συντεχνία, έχει
επιστημονική, δεοντολογική και ηθική
υποχρέωση να αναζητά διαρκώς, να
θεμελιώνει και να δημοσιοποιεί την
επιστημονική αλήθεια (τουλάχιστον
αυτή που φαίνεται με γυμνό οφθαλμό).
Τα πιο πάνω
εξηγούν πλήρως τα αίτια των
ακατάσχετων εισροών πολιτικού
ανορθολογισμού στον ελλαδικό,
κυπριακό και ευρωπαϊκό δημόσιο
διάλογο, κάτι που κάποιος θα πρέπει
να είναι τυφλός για να μην το
παρατηρήσει και εξαιρετικά κυνικός
για να μην ανησυχήσει.
3. Διεθνής
ομάδα ειδικών, η τελική έκθεση και
δημόσια επιστημονική συνηγορία
Η «Επιστημονική
Επιτροπή για μια Ευρωπαϊκή λύση του
κυπριακού», πέραν των οικείων
αναλύσεων που ήδη δημοσιοποιήθηκαν,
συνεργάστηκε με την προαναφερθείσα
ομάδα διακεκριμένων επιστημόνων
από την υπόλοιπη Ευρώπη,
οι οποίοι, διασώζοντας
έτσι την τιμή των ευρωπαίων ειδικών
του διεθνούς και ευρωπαίου δικαίου
μελέτησε το σχέδιο Αναν και τα
κριτήρια που θα καθιστούσαν την λύση
του κυπριακού συμβατή με το διεθνές
δίκαιο και το ευρωπαϊκό νομικό
κεκτημένο.
Το κείμενο της
ομάδας αυτής δημοσιοποιείται,
γεγονός που σημαίνει ότι δεν «ανήκει»
μόνο στους ξένους καθηγητές και στην
ολιγομελή ομάδα της ελληνικής
επιστημονικής επιτροπής αλλά ότι
επιπλέον αποτελεί επιστημονικό
κεκτημένο στον χώρο των κοινωνικών
επιστημών. Αποτελεί οπωσδήποτε
κείμενο αναφοράς και βάση περαιτέρω
ουσιαστικής συζήτησης για μια
βιώσιμη λύση του κυπριακού ζητήματος.
Οι πρώτες αντιδράσεις όλων των
πολιτικών φορέων της Κύπρου μετά την
επίσημη παρουσία του εκεί
επιβεβαιώνουν αυτήν την εκτίμηση.
Αναμένεται ότι πολλοί ακόμη
ακαδημαϊκοί στα υπόλοιπα κράτη της
Ευρώπης θα το συνυπογράψουν ή θα το
στηρίξουν με αναφορές και περαιτέρω
επεξεργασία των θεμάτων που θίγονται.
Όσοι έλληνες ακαδημαϊκοί ή ελληνικής
καταγωγής ακαδημαϊκοί του
εξωτερικού επιθυμούν να το
επιδοκιμάσουν μπορούν να
αποστείλουν μήνυμα στην διεύθυνση «επιδοκιμάζω-συνυπογράφω
την έκθεση της διεθνούς ομάδας
ειδικών για μια ευρωπαϊκή λύση του
κυπριακου» (κλικ για ανοιγμα
ηλεκτρονικής επιστολής)
και θα διαβιβαστεί αρμοδίως.
Επισημαίνεται ότι δεν πρόκειται για
τις συνήθεις ιδεολογικού
περιεχομένου λίστες υπογραφών που
συχνά κυκλοφορούν στην Ελλάδα αλλά
για καταγραφή της επιστημονικής
συνηγορίας των ελλήνων ακαδημαϊκών
που συμβολίζεται με δημόσια αποδοχή
συγκεκριμένων επιστημονικών θέσεων
για το υποχρεωτικό διεθνές
κανονιστικό πλαίσιο, τις υψηλές
αρχές του διεθνούς δικαίου, τις
συμβάσεις των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων και το ευρωπαϊκό νομικό
κεκτημένο.
Τέλος, όσοι
συμφωνούν με το επιστημονικό
περιεχόμενο του κειμένου που
επισυνάπτω, καλούνται
να το δημοσιοποιήσουν ευρύτερα στις
διευθύνσεις του ηλεκτρονικού τους
ταχυδρομείου, στις οργανώσεις ή
θεσμούς στους οποίους ανήκουν, σε
προσωπικές ή άλλες ιστοσελίδες και
σε άλλα μέσα επικοινωνίας.
Π. Ήφαιστος
2.9.2005
Παναγιώτης
Ήφαιστος -
Panayiotis Ifestos
Καθηγητής
- Professor
Διεθνείς
Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές,
Έδρα Jean Monnet
για την Ευρωπαϊκή
Πολιτική Ολοκλήρωση
International
Relations-Strategic Studies. Jean
Monnet Chair European Political Integration
Πάντειον Παν/τήμιον,
ifestos@panteion.gr
,
info@ifestos.edu.gr
,
www.ifestos.edu.gr
210-8975385
«A principle basis for a just and lasting Cyprus settlement in the
light of International and European Law»
By the International Expert Panel convened by the Committee for a
European Solution in Cyprus.
Panayiotis Ifestos
[The full report
of the panel]
-------------------------------
(for electronic texts click for and back to the title)
1.
background information,
2. Political theory, power, causes of war
and international rule of law. 3.
The final report of the International Expert Panel convened by
the Committee for a European Solution in Cyprus. 4.
Call for endorsement of the report.
-------------------------------
1.
Background information.
The report entitled «A principled basis for a just and lasting
Cyprus settlement in the light of International and European Law»,
attached herewith (two word files are attached, one in English and
another in Greek), is the outcome of a collective endeavor which
begun in 2004 after the rejection of the Anan plan by the majority
of Cypriots and completed in early autumn 2005. This effort begun in
the context of the deliberations of the Scientific Committee for
a European solution of the Cyprus question created by the Panhellenic
Association for a European Solution of the Cyprus question.
The members of the Scientific Committee were Professor George
Kassimatis who presided the deliberations, the professors of
Panteion University Stelios Perrakis, Panayiotis Ifestos and
Christodoulos Giallourides and Perikles Nearchou, former diplomatic
adviser to the Prime Minister. Members of the International
Association for the protection of Human Rights in Cyprus also
cooperated with the Committee.
Eventually, the Panhellenic Association for a European Solution
of the Cyprus question convened the International Expert
Panel comprised of experts in International law,
constitutional law, European law, international relations and
political science. Their report was finalized in August 2005 and
handed over to the leadership of the two communities, to the
President of the Republic of Cyprus and to the leaders of the
political parties in Cyprus. The report was presented publicly in
press conference in Nicosia on September 1st. It was also
dispatched to the head of Governments of the EU, to the institutions
of the EU and to many other potentially interested institutions in
Europe.
At the outset, a primary objective was to confine the debates on the
Cyprus question in scientific boundaries, thus excluding inputs of
ideological, political, partisan and national or other value laden
criteria. This could only be achieved if the Cyprus question is
considered in terms of international and European rule of law, that
is, in terms of mandatory-obligatory legal terms which if duly
respected and fully implemented the Cyprus problem, it is believed,
could be solved immediately and in the interests of all parties
involved.
2.
Political theory, power, causes of war and international rule of law
Given that elementary criteria of scientific objectivity are
respected, a political scientist could easily define and delimit
international and European rule of law. International and European
rule of law is explicitly if not precisely recorded, inter alia, in
international conventions, in the charters of the international
institutions and in internal legal order of states. [«The rule of
law in international law provides that all official activities must
be undertaken in a way that is consistent with legal principles. It
further means that legal processes must be established and respected
in order for legal principles to operate effectively, so that, for
example, the principle of due process is critical. As previously
noted (paragraph 15), both the Council of Europe and the European
Union are founded upon inter alia the principle of the rule of law.
26. There can be no international rule of law in a territory
illegally occupied by a foreign power. Indeed, the fact that a
member state of the European Union is prevented from exercising its
sovereignty over part of its internationally recognised territory
challenges the reality of the European rule of law itself». See
para. 25,26 of the attached report]
Shortly stated, to the extend that almost all states entangled in
the Cyprus question participate in numerous international
organizations and signed various conventions whose clauses are
incorporated as mandatory law in their internal judicial system,
their governments are legally bounded in their behavior and
decisions.
At this point, it is important to draw the borderline -unfortunately
not always obvious for many- between the issues of international
politics which are conditioned by the aforementioned
mandatory-(strictly obligatory) international legal agreements and
other issues which are directly influenced by power and the many
causes of war so well described and explained by authors of the
analysts of the traditional Paradigm such as Thucydides, Gilpin,
Aron and Waltz. In fact, the former, that is, the
obligatory-mandatory legal commitments of states at the
international level constitute what one may define as the
acquisitions of humans political civilization at the
international level whilst the latter are -unfortunately-
conditioned by power and the cause of war and are by and large the
principal source of great human hardships. Some additional points as
regards this important distinction are necessary.
Firstly, epistemologically speaking, it is a fact that many thinkers
trained to be international politics specialists -and a great
number of invaders of adjacent scientific fields- in the
anarchically developing scientific field of international
relations, often create a chaos of irrational political
assessments springing from the overflowing of value laden judgments
(pseudo-)scientifically disguised. In fact, the field could
progress considerably if its specialists do not confuse what is
obligatory in the involved states internal normative structures
with other issues which are by and large influenced by interstate
disagreements, by power politics and by the broader causes of war at
the international level. Unless IR analysts comprehend fully the
ontologically founded fundamental characteristics of the interstate
system based on the principle of state sovereignty (and its
corollary international anarchy) and the real nature of the causes
of war, they are condemned to oscillate shakily and inconsistently
between cosmopolitan nonsense, idealistic hegemonic
rationalizations and sterile legalism. The publicly taken positions
of many on the Anan plan reflect precisely this predominant pitiful
state of affairs in the IR community of Greece (and certainly of the
other scientific communities of Europe and elsewhere).
Secondly, though Cypriots themselves, mainland Greeks, mainland
Turks and British leaders are all directly concerned by the Anan
plan, its adventures during the period 2001-2005 are of broader
significance. Its drafting and presentation exemplify the
deficiencies of international organizations, highlight the fact that
the causes of war are alive and actively undermining the foundations
of the interstate system and explain the reasons of the difficulties
to implement fully the rule of law in international relations.
Thirdly, the adventure of the Anan plan could prove the most
appropriate case study as regards contemporary international
relations, the state of the art of IR theory, the functioning of
international institutions, the causes of war of the post-World War
Two era and the changes in the post-Cold War era. It is
certainly a severe testing ground of the state of affairs of
contemporary political theory in Europe and elsewhere. Anan plan
could prove the Waterloo of many political theorists if not of
modern political theory itself, its proclaimed scientific ethics and
its ability to explain the ontologically founded Paradigm of
anarchy-sovereignty [Admirably described by Thucydides but still
deprived of political philosophy of international relations
and clear thinking as regards the dilemmas owing to the challenges
of modern times, especially of the challenges of the societies
ever deepening claim for political sovereignty (that is, the claim
for national independence of those societies whose representatives
respect rule of law in international relations)]. Lets be straight
regarding this point: To the extend their writings were corrupted by
value laden criteria resulting to an unacceptable bias in favor of
the -legally and politically speaking-, monstrous Anan plan, the
overwhelming majority of political scientists in Europe did not
honor basic and elementary epistemic premises which could secure
political theorys compatibility with the acquisitions of human
civilization at the international level. Many applauded the
violation of international and European rule of law and co-advocated
claims of some western powers which tend to reverse political
civilization back to the colonial age. At the same time, many
normatively -to my view owing to scientific-logical errors or
political hypocrisy- idealistically claim to serve Europe,
human rights, international law, peace etc. As
Edward H. Carr substantiated long ago, the one or the other way they
are in the service of disguised hegemonic claims.
3.
The final report of the International Expert Panel convened by
the Committee for a European Solution in Cyprus
The final report of the International Expert Panel convened by
the Committee for a European Solution in Cyprus was indeed no
easy task. I would like, however, to register the fact that my faith
for scientific objectivity and the fundamentally ecumenical
character of political science is strengthened. During the many
scientific meetings that took place in 2004 and 2005 and to which I
participated, it became clear that among political scientists
engaged in the search of scientific truth, there is indeed a lot of
common ground. Irrespective national, ideological, political or
partisan criteria of the analysts when they attempt to describe
interstate rule of law, it is indeed feasible to describe-define
international normative structures as they were overtime agreed and
established by the sovereign states. In fact, this was one more
experience that strengthened my conviction that mandatory-obligatory
normative structures at the international level could both provide a
basis for productive international relations theory bridging the
various branches of social sciences and a borderline of serious
scientific as well as political debate on the problems owing to the
cause of war. Certainly as it is stressed below, it could provide an
ethical basis of IR analysis and political thinking.
The attached report of the International Experts panel, on purely
objective grounds owing to the legal-political commitments the
states themselves made in the past, provides a realistic orientation
for a viable solution of the Cyprus question in a way that benefits
all its inhabitants and serves peace and stability in the area.
[NB. In earlier writings -see for example my latest monograph <
http://www.ifestos.edu.gr/7.htm
>)- this author, inter alia, attempted to establish i)
that the Paradigm of Sovereignty-Anarchy is ontologically founded,
ii) that the societies claim for collective political sovereignty
is the nearest equivalent to freedom in international
relations, iii) that -as it is defined with precision by the
fundamental principles of international law which are by their
nature anti-hegemonic- the claim for political
sovereignty-collective freedom, is an overarching criterion of
interstate relations, ontologically founded and for that reason
morally irrebuttable, iv) that if international rule of law is
respected for all peace loving societies-states -as defined in
the aforementioned study- their statehood is their collective
freedom institution («θεσμός ελευθερίας»-thesmos
eleftherias) and v) that full respect of international rule of
law and international peace and stability could only advance if the
causes of war are eliminated or substantially moderated. Basically,
value free IR studies of Traditionalist analysts differs from IL
analysis only to the extend the former examine and consider
appropriately the existence of the causes of war in contemporary
international politics. Last but not least, as regards the debates
on analytical ethics and international morality, all analysts and
politicians could very well take into the account the existence of
an ontologically founded overarching basis, that is, international
rule of law as previously defined. Political sovereignty of peace
loving states and its corollary socially defined international
institutions (whose principal mission is the safeguard of the
collective freedom of the sovereign societies) are the basis of both
value free analysis whish is compatible to scientific ethics founded
on interstate ontology. They also provide the ethical and political
basis of peaceful resolution of international conflicts and peaceful
interstate cooperation. Political sovereignty defined as collective
freedom, in other words, is a sound value free ethical orientation
in both IR analysis and interstate politics.]
4.
Call for endorsement of the report
Bilingual readers would notice that the English report and its Greek
translation are identical. French and German language versions are
under preparation. It is expected that many more specialists of
international law, European law and international relations would
add their names to the ones who finalized it and already signed it.
Moreover, to the extend this report is the product of a collective
effort and given that it is already published, it could be consider
as an acquisition of political theory and as a reference text of
everyone interested in the Cyprus question.
In fact a list of scholars is created for everyone wishing to
publicly endorse its scientific content [endorsements could be sent
electronically to the address (click) I
endorse the report A principled basis for a just and lasting Cyprus
settlement in the light of International and European Law>
and it would be promptly appropriately forwarded]. At this point,
may I make it clear that an endorsement of this kind has nothing to
do with politically and ideologically loaded lists of heterogeneous
signatories. Simply, it is an endorsement of the reports
scientific content by all scholars who would agree with the
validation and substantiation it provides.
Lastly, everyone agreeing with its content and disposing an
electronic list, could circulate the report or forward it for
publishing in web pages or in other available media.
NB. The report is easily accessible
(both in Greek and English if one visits the electronic address http://www.ifestos.edu.gr/32.htm
< http://www.ifestos.edu.gr/20.htm
>